Forum
TillbakaFå ut mer av laget ? |
---|
Hello alla gubbs, Ja, i söndags fick vi storstryk (igen) minst sagt och för en som har en i den närmaste besvärande tävlingsinstinkt (kan knappt kan spela sällskapsspel hemma med familjen utan att numera bli "vuxet behärskat förbannad") känns det ju lika jobbigt att förlora idag som för 25 år sen...tycker dock sättet vi förlorat på svider mer än själva förlusten i sig. Det är ingen tvekan om att de lag vi hittills mött har varit (lite..:)) bättre än oss, men vi har släppt in många mål på rent slarv/otaktiska delar enligt min mening. De lag vi möter verkar mer "ihopspelta" - vi är ju ett ungt, lovande lag som bara kommer bli bättre o bättre ju mer vi spelar ihop oss...:) Visst kan man tycka att "vi måste passa snabbare o hårdare, kunna spela runt mycket snabbare etc etc". Jag tror personligen att vi visst kan bli bättre på det, men det tar lite längre tid o kräver vanlig träning. Just nu har vi det vi har o kan det vi kan. Dock är jag övertygad om att vi kan bli bättre omedelbart bara genom att göra några snabba/praktiska förändringar här o nu (förutsatt alla tycker OK såklart). Här är dem jag kommer på just nu (OBS baserat på de 2 matcher jag varit med endast): 1) Coacher - Sätt oss spelare på positioner där vi gör mest nytta för laget och försöka att hålla oss till dem framgent - vid detta laget tror jag vi vet vilka "spelartyper" vi är o var o ens kvaliteer. Är du bäst som back/försvara, kanske du alltid/oftast ska spela där (i den mån det går o man vill) ? Är du konditionsstark o rörlig, kanske center är lämpligt etc etc. 2) Matcha positionerna med varandra dvs de 3 som spelar forwards kanske ska komplettera varandra med 1 som är rörlig/stör/går på mycket, 1 som kan hålla i bollen/passningsskicklig/1 som är målfarlig/bra skytt. Då får man också olika djup på centern jmfrt med forwardsen. Kan man ovanpå det få till kompabilitet mellan vänsterback-vänsterforward, högerback-högerforward är det optimalt. 3) Inget slarv (är du fri med målvakten ska den sitta oavsett hur stor målisen är...är du back ska du aldrig ha en motståndare bakom dig...) 4) Inga utvisningar - läs på lite regler och hålla igen pratet med domaren (ligger vi under med 11-1 är det ju ingen större fara om man vräker ut sig något till domaren - sämre om det står 6-6 o några minuter kvar dock ex.vis. Gällande punkt 1 o 2 ovan - kanske gör vi detta redan idag - vill mest väcka frågan...:) Men klart är att hade vi gjort/uppfyllt ovan 4 punkter hade åtminstone hälften av alla baklängesmål aldrig hänt.. Eftersom alla är tränare här räknar jag med en massiv respons på denna analys som landar i ett slags svenskt härligt konsensus:) Vid pennan, Martin Martin 30 okt 2012 |
Svar (12 st) |
---|
Tänkte ta upp tråden på punkt 1) och gå ut och efterlysa fler som vill vara backar. Jag anmäler mig som back och det skulle vara kul om fler vill spela back "permanent". /Tomas M |
Jag kan också tänka mig att spela back permanent. / Jonas. |
Diskussionen är intressant och relevant. Under de fördsta matcherna har vi känt oss fram både hur vi ska spela och hur laget fungerar med olika personer på olika platser. Det är kanske idé att få en tydligare struktur över vem som spelar var. Utgångpunkt då hur laget fungerar bäst, vilket kanske eller kanske inte stämmer med det man själv tycker är roligast.... :) Kan väl vara lagom ämne att diksutera och plita ned på ett papper under en uppvärmning en onsdagskväll. |
Jag kan tänka mig en fri roll på mittfältet:-) /Stefan |
Jag testar gärna att spela back ett tag. Tror jag gör bäst nytta där och med fokus på en specifik roll kan jag nog göra fantastiska framsteg - med tanke på utgångsläget :) |
Ha ha, känns som att Janne utmanar några av oss "frivilliga" :-) Hoppas jag kan göra någon nytta på planen någonstans iaf. Kanske vid sidan av som materialare, jag vet ju hur man bär bollar... :-) Nog med skämt - tror att vi alla känner att det kan vara bra för seriespelet om vi hittar positioner att träna in oss i. Ses på onsdag så kan vi ju snacka mer då. |
Jag har på tre matcher spelat back, center och forward. Jag spelar där coachen placerar mig, men om katten själv får välja så blir det forward. |
Kan nog fungera på alla positioner, inklusive MV om det skulle krisa, men gör nog mest nytta som forward. |
Gå gärna in och fyll i position på er profil.... så behöver inta alla svara här. |
Tänkte gå in i profilen och sätta upp mig som back men insåg att jag inte har en aning om var jag gör mest nytta. Blev ju mål efter 30 sekunder sist med mig som back så... Kanske är bättre som materialare med Tomas. Behöver m a o lite hjälp att bli placerad. Förslag tas emot på träningen på onsdag. /Patrick W |
Är platsen waterboy fortfarande ledig ?? |
Du har ju en permanent plats som förste ambulansförare efter din insatts mot Centralvägen. :-) |